НОВОТО ИЗВИВАНЕ НА РЪЦЕ ВЪВ ФЕЙСБУК

В края на 2020 г. Facebook групите станаха на 10 години. През това време Фейсбук показа истинската си мощ. “Над 1,8 милиарда души използват Facebook групи всеки месец”, твърди Фиджи Симо, ръководител на мобилното приложение на компанията. Любимата на мнозина социална мрежа  надвишава населението на най-големите държави в света. Може да се каже, че Facebook е най-голямата нова нация. (1)

През популярната платформа почти се правеха държавни преврати, заради възможността хората да се организират за отрицателно време по важни за тях каузи. Огромен дял станаха и добре поднесените фалшиви новини – някои с цел „кликване“, ала много повече с цел дезориентация на народа, насочена към последващи безумни решения, или към апатични състояния, в които да му се поднесе за гласуване дори най-противоестественото нещо. Според създателя си, Facebook през 21 век се превръща в основна среда за гражданска комуникация. (2)

Под предлог да подобрят качеството на живот и нивото на щастие на потребителите си, създателите на социалната мрежа постепенно започват да толерират „приятелско-личното“ изживяване на комуникацията, като нарочно ограничават достъпа на фирмени реклами до нашите нюз-фийдове. (3)

Пристрастявайки се още повече към социалната мрежа като към „най-добра приятелска среда“, душите ни започват да приемат възгледи и възпитание от този източник. Така закърнява способността ни да оценяваме разумността на един избор според резултата в живота на някой от нашите реални, а не виртуални познати. За нас водещ става броят лайкове на едно или друго изказване или поведение. 

Следват мащабни събития, жестове на любезност, обучения… на които са поканени много от администраторите на добри, смислени групи с кауза. Те споделят какво биха искали да се подобри в дейността им, а организаторите на срещите всичко си записват… и дори дават на администраторите обогатен инструментариум за статистика и анализи … докато да се стигне до изненадите от  2020 и 2021 година. Напрегнати от „коронакризата“ малцина забелязаха орязването на правата на администраторите на публични /т.е. популярните/ групи. Но те са знакови!



Вече администраторът няма да бъде питан дали иска някого за член в групата си. Тоест от „клуб на лордовете“ много от публичните групи ще се превърнат в панаир на троловете…

Вече не администраторът „банва“ неадекватния потребител, а напротив - потребителят свободно докладва на невидимия „Биг брадър“ в социалната мрежа, че в някоя група са били „обиждани“ новоизникналите малцинства, носители на всякакви аморални отклонения.

След такъв доклад следва бан на администратора, и после премахване на групата - колкото и огромна, полезна, с традиции да е тя. Това „доносничество“ ни е познато от един друг строй, който под нова форма явно опитва да се завърне на световната сцена.

Вече се ограничава видимостта на свободните групи на здравна тематика. Тоест и най-популярните публикации за билки и нетрадиционна медицина ще бъдат изпратени в дъното на „новините“, а пред погледа ни ще преобладават официалните източници за лечение, здраве и „разумни житейски избори“.

Зад знамето на вълшебната думичка „безопасност“ към администраторите на групи тръгва войска в подкрепа на безопасността на групите. Разбира се, отначало тя претендираше да ни „пази“ от фалшиви новини. Огромен брой служители /над 30 000/ са назначени да пресяват и проверяват новините. Скоро в тази работа е впрегнат и изкуствен интелект, с цел откриване на “лошо” съдържание дори още преди то да бъде видяно от потребителите. За година Facebook е премахнал 1,5 млн. елемента съдържание, нарушаващо правилата на мрежата за “организирана омраза”.

Към момента изкуственият интелект се промотира като по-съвестен и морален от самите човеци, които, видиш ли, имали лични пристрастия в полза на това или онова мнение. Докато ИИ в социалната мрежа точно и безпристрастно знае кои не трябва да бъдат „обиждани“, нито възпирани да налагат идеологията си чрез всевъзможни публикации и реклами в нашата ежедневна хранилка... от която вече сме безнадеждно зависими!

“Главният редактор”, получовек-полумашина, програмиран от определени идеолози, става онази фигура във Фейсбук групите, която гарантира следването на принципите, ценностите, стандартите, по-известни като “Стандарти на общността” на социалната мрежа. (4)

Дали хитрите администратори ще могат да заобиколят санкциите и да открият групи от нов профил? Нов профил в социалните мрежи се създава от нов имейл, който в повечето случаи изисква проверяеми лични данни и телефон. Хората все повече станаха откриваеми, а и наказуеми според навлизащите в някои законодателства социални досиета на „добрия гражданин“… 

Казват, че човечеството с бързи стъпки върви към „охлокрация“*/власт на тълпите/ с активната помощ на социалните мрежи. Защото в социалните мрежи не разумът, а бройката има значение.

Всъщност това дори не е „власт на тълпите“, а „власт над тълпите“. 

Ако позволим да ни превърнат в такива.

Павлина Стоянова

-------

*„Обикновено охлокрацията се приема за изродена форма на демокрацията. За охлокрацията е характерно, че народът често мени предпочитанията си, повлиян от демагогия.“

Използвана литература:

(1)    Our History. // About Facebook. <https://about.fb.com/company-info/> (3.1.2021)

(2)    Zuckerberg, Mark. Building Global Community. // Facebook Notes, 16.02.2017. <https://www.facebook.com/notes/mark-zuckerberg/building-global-community/10103508221158471/> (18.11.2018).

(3)    Mosseri, Adam. Bringing People Closer Together. // About Facebook, 11.01.2018. <https://about.fb.com/news/2018/01/news-feed-fyi-bringing-people-closer-together/> (04.01.2021).

(4)    Стандарти на общността. // Facebook. <https://www.facebook.com/communitystandards/> (03.01.2021).

  

Коментари

Популярни публикации