СУРВА, СУРВА ГОДИНА: ИМАМЕ ЛИ ГЪРБИНА?
Омръзна ли ви да „преживявате“ рождественските сили през кичозни картинки с безсилни послания? Нека поговорим за истинското суровакане, в което има и сила. Най-напред ще уточним, че обичаят суровакане* е напълно непознат сред големите славянски народи, близки или далечни. Тоест той е исконно български, и идва от старите ни корени.
На места сурвачките са били издялквани с различни зигзагообразни линии, в Хасковско е имало сурвачки, изрязани във вид на палма. Според етнографите, „в далечното минало в цялата страна сурвакницата/сурвачката не е украсявана, а само обелвали кората й в единия край за да заприлича на цвете“.
Тук мнозина виждат връзка с жезъла на древния Хермес, посредник между земния и небесния свят. В египетската митология тракийският Хермес е известен като Тот, Теут (Техути). Нещо повече, преди да се установи в Египет, според Апулей, Хермес пребивава на Балканите. Според Херодот Хермес е „богът на тракийските царе“. А тракийските царе са преживявали себе си като царе-пастири, такава традиция е останала и у българския мъж и родоначалник. Той е упражнявал царска и стопанска власт над дома си, над рода си, и над природата.
Също така формата на суровачката напомня знака
за „безкрайност“ или буквата „Ф“, която на древния бохарски диалект е
обозначавала Небето. Явно суровакането е имало за цел да пренесе чистите
същности от небесния свят отново към нашия днешен делник, често омърсен с
грешките ни, а и с нашите горделиви, изкривени представи...
Доколко такава власт приляга на децата? Има
данни, а в пернишко те са и най-силно запазени**, че първоначалните сурвакарски
обичаи са били сродни с обичаите на тайнствените русалии и калушари.
Ако коледарите са млади неженени момци, които
влизат в своя етап на инициация, и след това могат да се оженят (както момите могат да се
омъжат след лазаруване), то сурвакарите, според данни на етнографи, са били женени
благочестиви мъже***. Мъже, които силите слушат. И от чиято реч и обреди
болестите и демоните бягат.
„В по-далечно минало сурвакари са били възрастни
женени мъже. Тази практика се пази до първото десетилетие на 20 в. в Добруджа
(с. Дебрене и др.). Дружините на женените мъже са били по-големи (до 12 души) и
строго се е внимавало две сурвакарски групи да не се срещнат. В противен случай
те се сбивали, понякога и много сериозно, за което говори и местността
„Сурвакарски гроб“ край с. Дивля, Радомирско. По правило не се допуска
другоселска дружина да сурвака в селището – това се смята за позорно, защото
означава, че местните мъже не са били достойни.“
Това е разтреперващо дори само като си го представим. Защото в днешни дни „група мъже“ обикновено се свързва с общо напиване, футболни агитки и такива неща. Някъде в спомените остана усещането за бойните подвизи на мъжете ни като армия. Но воюването е било ежедневие за българина, и далеч не само на бойното поле. Той винаги е воювал за дома си, и за рода си, и оцеляването на народа ни при непосилни условия без петно или бръчка, е знак, че всичко това е работело. Обичаите са работели, и вярата ни е била истинна.
Вероятно едва когато мъжете са пренебрегнали и
напуснали това поприще, старейшините са преценили суровачките да преминат в
ръцете на децата. Защото със свята невинност те имат поне нещо от ангелската
същност, която трябва в още по-силна мярка да имаме и ние. Със своята вяра, че
от суровакането им “има смисъл“ те в момента подминават, уви, и по-възрастните.
Древният цар Соломон е казал „Горко на народ,
управляван от деца“. С това не укорява децата, защото и сам той се е възцарил,
когато е бил дете.
Укорът е върху възрастните, които не поемат
своята отговорност или се носят по модните психологически течения „детето да
изяви себе си“, „нека следва желанията /страстите/ си“, та накрая и „нека
избере само пола си“! Такава психология, такова училище, такова семейство, една шаренка слаба суровачка няма да го оправи.
Освен ако Небесните сили наистина
вземат дряновицата и ни отворят очите за резултатите от днешното битие.
---------------------
*Името
на обичая (сурвакане), името на магическата пръчка (сурвачка, сурвакница),
както и виковете, които придружават магическото
действие сурвакане (Сурва, сурва!) са дали основание на мнозина да свържат този
обичай с името на древноиранския бог на Слънцето Сурья. Но няма данни сред
други древни и настоящи народи от индо-иранския кръг да притежават такъв
обичай. Нищо чудно предците ни да са призовавали Слънцедатния, но дали „Сурва“
е било името Му, или формула за благоуспяване, тепърва ще се разисква.
** В
писмо от януари 1882-ра г. един свещеник от Цариброд пише до свой близък
приятел – учител във Враждебна, Софийско, за удоволствието си да бъде в няколко
брезнишки села по Нова година, където видял много „сурвичкаре” с „лекове”, като
ги описва подробно:”… Голема работа са тия лекове и като църковно лице требва
да ги ругая, а аз искрено ги възхвалявам и благодаря Богу, че имаме толкова
умеятелни мъже, че правят такива лекове.”
***Сурвакарите
тръгвали след като пропеели първи петли, които показвали, че „глуата доба” е
преминала. Глуата доба е времето между полунощ и първи петли, т.е. най-тъмната
част от нощта, за което време се смятало, че излизали и бродели злите сили и
затова в този промеждутък гледали да не излизат извън дома. Сурвакарите били
мъже, като в миналото са ходели женени мъже, по-късно млади момчета, които са били
не по-малки от 15-16 години. Сега сурвакарите обикновено са по-малки деца и
затова обиколката започва по светлата част на деня.
Павлина Папазова
Коментари
Публикуване на коментар