ДЕН 19: НАКЪДЕ НИ ВОДЯТ КОНСПИРАТИВНИТЕ ТЕОРИИ?


Забелязала съм, че когато заразените за деня са 1-5, хората си поотдъхват и търсят да прочетат нещо „по-така“, като например

 

ПОРЕДНАТА СВЕЖА КОНСПИРАТИВНА ИДЕЯ


В момента не се изисква майсторство от нивото на Дан Браун, за да се композира правдоподобна теория, стъпила на факти и талантливо въображение. Достатъчни са напълно примитивни идеи, насочени към разпалените ни отпреди страхове. Сто глупави коментара изстрелват всяка статия на върха на информационното доверие, докато един-два прекрасни отзива ще оставят полезната информация „да потъне“.

У народ като нашия, който доста дълги години е бил дезинформиран, усещането, че „някой крие истината“ е още по-болезнено, и  все пак търсенето на информация от първа ръка най-често стига до чатове в Мрежата, вместо поне до обаждане на познат роднина -професионалист.

"Повечето автори и разпространители на тези лъжливи новини изобщо не се интересуват дали вярвате или не. Те просто използват тази епидемия като идеално средство за постигане на целите си, независимо дали става въпрос за правене на пари или за всяване на недоверие", отбелязва Карл Бергстром, преподавател във Вашингтонския университет в Сиатъл и специалист по дезинформацията в интернет.

Така е, няма лоша реклама. Някои медии просто се стремят да генерират голям брой гледания и кликове като източник на приходи от реклама.

Същият автор не без основание твърди, че в действие са операции за отслабване на демокрациите и създаване на впечатлението, че „човек не може да има доверие на никого“.  Според него, това е „стратегията на градинския маркуч“ (наводняване с пропаганда), използвана предимно от държави с недемократичен режим.

 

ОПИТИ ДА СЕ ДЪРЖАТ ЮЗДИТЕ НА КОНСПИРАТИВНИТЕ НИ НАГЛАСИ


За координиране на борбата с тази "инфодемия" гигантът в електронната търговия Амазон постепенно изтегля продуктите, неоснователно претендиращи, че лекуват новия коронавирус или предпазват от зараза. Фейсбук, Туитър и Гугъл (с ЮТюб) също изтеглят съдържание, което може да навреди физически на потребителите (като рекламите на опасни фалшиви лекарства например), и публикуване на информация от надеждни източници (като СЗО) на челно място при търсене. Фейсбук плаща на около 60 медии по света, за да ползва извършваните от тях "проверки на фактите  в своята платформа или в Инстаграм. Мрежата силно ограничава аудиторията на видеоматериали или статии, обозначени като фалшиви от тези външни проверители.

Ала тези наглед драконовски мерки се прилагат БЕЗ да се промени основният алгоритъм и смисъл на съществуването на т.нар. социални платформи – техните рекламни икономически модели все така облагодетелстват разпространяването на търсещо сензация или лъжливо съдържание!

ДА ПОЗНАЕМ ВЕРНИЯ ПЪТ ПО ПОСОКАТА


Дори на табелката да пише с прясна боя „Нагоре към Мусала“, ще тръгнем ли по нея, ако тя очевидно води надолу към пропастта? Би трябвало отговорът да бъде „Не“.

Но дали можем да разпознаем накъде ни води определена теория?

За съжаление това разпознаване струва много скъпо. Необходимо е човек доста време да полага сериозни усилия, за да опознае естеството на живота, като наблюдава себе си, природата, традициите, а не толкова моментната мода.

Така някои хора инстинктивно разпознават пандемията като невероятен шанс за рестарт в живота си, шанс за осмисляне на важните неща, за време с най-близките… за учене, житейско преподреждане и даже почивка. Други, също с основание, твърдят, че всички сме свързани, и не само Природата си взима отпуск от нашата алчност, а и ние имаме неповторим шанс да покажем един на друг повече обич, уважение и подкрепа.

Други обаче са с „придружаващо заболяване“ – неверие, подозрителност, нагласа за търсене на виновник винаги вън от собствената си промяна. За такива хора конспиративните теории са псевдонаучния начин да оправдаят своето продължаващо бездействие, и липса на развитие даже в кризата.

Казано по друг начин: „Конспирацията продава“. И то продава много добре! Затова прекалено вярващите в конспирации постепенно губят всякакъв имунитет срещу фалшивите новини.

Уви, фалшивата информация е способна да предизвика панически действия като масово изкупуване на хирургически маски и претоварване на службите за спешна помощ, или обратното - да накара хора със симптоми да не съобщават за тях, опасявайки се от въображаеми принудителни мерки.

Но такива резултати може да предизвика и една истинска трагична новина, една истинска опасност. Призиви като „Не всявайте паника“ не работят, когато не дават алтернатива.

С КАКВО ДА ЗАМЕСТИМ ЖАЖДАТА СИ ЗА ДЕЙСТВИЕ?


/Следва…/

Коментари

Популярни публикации